kurs wordpress lekcja 2

Kurs WordPress Lekcja 2

Druga lekcja kursu WordPress. Przypomnę,że jest to kurs darmowy i od podstaw. Jest to kurs typu warsztat. Czyli po każdym omówionym zagadnieniu wykonujemy ćwiczenie.

Powtórka z lekcji 1

Każdą nową lekcję powinno się rozpocząć od szybkiej powtórki lekcji poprzedniej. Szczególnie jeżeli ktoś między jedną lekcją a drugą nie zrobił nic.

Link do lekcji 1 – Kurs WordPress lekcja 1

Odpowiedz na poniższe pytania i zagadnienia:

Jeżeli czegoś nie wiesz przejdź jeszcze raz do Kurs Worpress lekcja 1

  1. Wyjaśnij na czym polega różnica w Short Tail i Long Tail
  2. Co to takiego jest Bounce Rate?
  3. Co pokazuje nam Heat Mapa?
  4. Co to znaczy pisać językiem korzyści?
  5. Wyjaśnij ideę „Above the fold
  6. Podaj w % jakie powinno być zagęszczenie słów kluczowych?
  7. Rozszyfruj skrót SEO
  8. Co to jest balck heat i white hat?
  9. Co daje wpisanie SEO Title a co Meta Description?
  10. Rozszyfruj skrót C.T.A.
  11. Co to są artykuły Ever Green? Podaj jakiś przykład.

Analiza kilku stron :

Przykład taki sobie. Ciekawy ale nie do końca wiadomo po co :

Czy chodziło o Opactwo Batalha czy o Detale Gotyckie – kliknij

Strony wygląda ładnie bo ma ładne obrazki. Ale dla słowa kluczowego Batalha – nie rankuje. Dla słowa kluczowego detale gotyckie jest na drugim miejscu. Można byłoby zrobić z tego dwa wpisy i lepiej dopasować.

Strona zgred.pl – jednego z najlepszych pozycjonerów w Polsce

Ta strona pokazuje w jakim kierunku powinno się dążyć. Strona klarowna, miła w odbiorze bez zbędnych upiększeń. A sam autor jest wysokiej klasy specjalistą SEO. Od takich osób warto się uczyć.

Google widzi odmianę przez przypadki wtyczka do WordPressa YOAST już nie.

Jeżeli będziesz pisał wszystkie słowa kluczowe w mianowniku to tekst będzie nie do przeczytania. Już od wielu lat Google rozpoznaje polskie znaki i odmianę.

WordPress, a dokładniej wtyczka YOAST już nie.

To ma znaczenie w przypadku liczenia zagęszczenia słów kluczowych.

WordPress Ćwiczenie 2.1

Znajdź sobie jakąś frazę kluczową i sprawdź wyniki dla różnych odmian. Przykłady fraz kluczowych :

  • druk wielkoformatowy vs. drukowanie wielkoformatowe
  • kurs rysunku vs. kursy rysunku
  • montaż klimatyzacji vs. montowanie klimatyzacji

Po zalogowaniu się do portalu architektura-polska.pl/wp-admin – zjedź na sam dół. Tam będzie panel wtyczki Yoast. We własnym wpisie dodaj obok siebie słowo kluczowe które w niej ustawiłeś. W dokładnym brzmieniu Yoast policzy Ci każde powtórzenie. Wystarczy, że zrobisz odmianę to uzna to za słowa innej frazy kluczowej.

Można wykupić wersję PRO i wtedy można odmianę wpisać jako oddzielną frazę. Nie zmienia to faktu, że Yoast policzy ją jako dodatkowe słowo kluczowe. A bawienie się w nadawanie słów kluczowych na każdą odmianę trochę jest bez sensu.

WordPress ćwiczenie 2.2

Za kilka miesięcy spróbuj wykonać to ćwiczenie ale jeszcze w takim układzie.

  1. Wyszukanie pierwsze zrób w trybie zwykłym
  2. Wyszukanie drugie zrób w trybie incognito

Zdarza się bowiem tak, że strona ładuje się nam z pamięci podręcznej. Cały czas widzimy wyniki które są dobre a rzeczywistość jest już inna.

WordPress ćwiczenie 2.3

A teraz wybierz sobie frazę która w przyszłości mogła by być Twoją frazą. Wpisz ją w wyszukiwarce Google. A następnie sprawdź co wyświetliła nakładka Keyword Surfer.

Tu zrobię test dla frazy „czas past simple”

Wynik w SERP otrzymałem taki:

Co wynika z tych wyszukań.

  • Pierwszy element to snippet – marzenie każdego pozycjonera. Wg Googla jeżeli ktoś wpisuje „czas past simple” to szuka definicji. Dlatego Google posyła nam właśnie taką prostą definicję.
  • Druga w kolejności strona – istnieje od 14 lat ( to bardzo ważny czynnik rankingowy) tekst ma zaledwie 691 wyrazów i tylko jedną frazę kluczową. W SEO Title i Meta Description jest „czas Past Simple”. W tekście jest sporo miejsca gdzie można by sensownie dopchnąć frazę kluczową żeby umocnić pozycję.
  • Trzecia w kolejności strona jest zaledwie od 2015 roku. Za to jest bardzo dobrze ustrukturyzowana pod słowo kluczowe „past simple”. Niestety Keyword Surfer znalazł tylko jedno wyszukanie dla frazy „czas Past Simple”. Kiedy wejdzie się na tę stronę widać, że jakiś seowiec mocno podpicował ją pod frazę Past Simple. Każdy nagłówek H2 zaczyna się od tej frazy. Ta strona będzie pięła się w górę. Przegrywa z konkurentem wyżej ponieważ jest krócej na rynku. Ma też mniejszy wolumen ruchu.
  • Pierwsza w zestawieniu strona jest od 17 lat na rynku. Widać też,że się „znudziła” właścicielom bo najwięcej update`ów miała w 2006 roku. Poza tym ile można dodawać treści na frazę „czas Past Simple”

Poniższe dane sprawdzane były za pomocą WaybackMachine (będzie jeszcze o tym niżej), Keyword Surfer oraz na oko –> czyli patrząc na stronę okiem SEOwym.

Kiedy piszesz tekst cały czas myśl o słowie kluczowym

To taka rada na sam początek. Upychanie słów kluczowych musi być mądre. Choć słowo „mądre” jest dość nieprecyzyjne.

Ale napiszę kilka zasad, które sam stosuję:

  • Dbam aby tam gdzie można wpisać słowo kluczowe. Przykład : zamiast pisać „projekt” wpiszę „projekt architektoniczny”. Ale nie za często. Tekst musi być przyjemny w czytaniu. Jeżeli przesadzimy ze słowem kluczowym stanie się nieznośny.
  • Liczę liczbę słów kluczowych aby ich zagęszczenie nie było za duże. Zerkam na to co mi oblicza Yoast ale dodaję też odmiany.
  • Staram się aby słowo kluczowe pojawiało się w różnych pozycjach – w tekście, w atrybucie „alt” obrazków, w śródtytułach.

Kurs WordPress lekcja 2- dział pisarski

Oooo i tu masz wbicie słowa kluczowego „kurs wordpress„. Ten śródtytuł porządkuje wpis i nakreśla o czym będzie mowa.

Na lekcji pierwszej mówiłem że każda lekcja będzie miała podział na :

  • Część SEO
  • Część językową
  • Część marketingową
  • Część wiedzy o WWW
  • Część właściwego WordPressa

a to dlatego, że te pięć elementów stale musi być w użyciu. Nie można najpierw robić jednego a potem drugiego. Kiedy zajmuję się częścią językową od razu nakierowuję wpis na słowo kluczowe, linki wewnętrzne, linki zewnętrzne itp. Na przykład teraz gładko mogę zalinkować do portalu Architektura Polska na którym podczas lekcji on-line pokazywałem jak budować artykuł :

Artykuł o architekturze nad Motławą w Gdańsku

I nikt kto czyta ten artykuł nie będzie miał poczucia, że na siłę upycham linki. Bo to jest sensownie połączone z treścią wpisu. Bo faktycznie ten artykuł był obrabiany podczas lekcji.

Kilka zasad które stosuję w pisaniu na strony WWW

  • Dbam o to żeby treść nie była monotonna. Przeplatam ją śródtytułami, obrazkami, blokami cytatów, oraz …
  • punktatorami – tak jak tutaj 🙂
  • Emotikonka też jest fajnym akcentem, ale bez przesady z nimi
  • Bolduję niektóre wyrazy – te które chcę zaakcentować. Google zobaczy to w kodzie i podczas Crawlowania strony pod to będzie próbował podciągnąć intencję. Poza tym Google poszukuje stron „comprehensive” i w swoich algorytmach ma zestaw słów kluczowych które uważa, że w tekście na zadany temat powinny się pojawić.
Content is King

Jak wygląda atrybut alt w kodzie

Jak widzisz wstawiłem tu obrazek. Obrazek ten zrobiłem w Canvie. O Canvie napiszę jeszcze kiedyś. A na razie tak na szybko Canva służy do robienia szybkich grafik z gotowych wzorów.

Ponieważ wrzuciłem obrazek to automatycznie nadałem mu atrybut „alt”. Robi się to bezpośrednio w panelu WordPress. A w kodzie wygląda to tak :

atrybut alt WordPress

Jakie teksty pisać?

Musiałem w życiu popełnić kilka błędów żeby dojść do wniosku że pisanie bez sensu jest bez sensu 😉

Jeżeli chcesz o czymś napisać to zastanów się nad takimi zagadnieniami :

  1. Czy to co piszesz komukolwiek będzie potrzebne? Czy ktokolwiek będzie chciał to czytać? Pisanie niepotrzebnych artykułów to strata czasu. Wiele osób naczytało się sloganu „Content is King” i ładuje dziesiątki tysięcy wyrazów nikomu nie potrzebnych treści.
  2. Jeżeli jesteś specjalistą w branży o której piszesz to umieszczaj artykuły które rozwiązują problem użytkownika.
  3. Ale jednocześnie myśl o realizowaniu celów – sprzedaży, pozyskania adresów e-mail czy wyświetlenia reklamy. Pisanie treści która Tobie czegoś nie daje to strata czasu.
  4. Wzbudzaj pożądanie! To jest olbrzymi dział któremu jeszcze poświęcimy mnóstwo miejsca. Czy zastanawiałeś się kiedyś czemu ludzie wykładają cały swój Know-How na Blogach? Liczą, że ktoś kto to przeczyta w pewnym momencie powie … Nie mam na to czasu niech zajmą się tym specjaliści! I to działa. Rób tak samo.
  5. Czy Twój tekst jest na tyle wartościowy, że Twój czytelnik klaśnie przy nim w dłonie i udostępni go na swoim wallu? albo że zalinkuje do Ciebie na swojej stronie? Popatrz co ja zrobiłem wyżej – zalinkowałem do Zgreda bo wziąłem udział w jego szkoleniu i było świetne, bo przeczytałem kilka jego artykułów i też były świetne, byłem na konferencji on-line i jego wystąpienie zmiażdżyło innych – było najlepsze. Dlatego dostał linka. Pisz takie artykuły żeby ludzie wychodzili z nich uskrzydleni i żeby chcieli cię zalinkować u siebie.

Dlaczego 95% start-upów upada?

Zadałem pytanie podczas lekcji on line:

Dlaczego 95% Startupów upada ?

Odpowiedzi były sensowne. Oto jakie dostałem:

  1. Zniechęcają się brakiem szybkiego sukcesu – to prawda. Teraz zasada „żyj tak jakby jutra miało nie być” króluje. A umiejętność czekania na odroczoną nagrodę jest trudna
  2. Brak umiejętności dotarcia do klienta – oj tak, to cechuje szczególnie artystów i architektów – których na naszych lekcjach jest najwięcej
  3. Szybko zużywają środki – tak! szczególnie tam gdzie było dofinansowanie a nie własny kapitał
  4. niedobrany zespół – to fakt, ale to już kwestia zarządzania

Ale jest jeszcze jedna rzecz i to główna.

Mają świetny pomysł, innowacyjne rozwiązanie, którego nikt nie zamierza kupić.

USP – Unique Selling Proposition – jeżeli tego nie masz , to nie ma co otwierać biznesu. USP to szeroki wachlarz bo podchodzi pod to np.:

  • import jakiegoś pożądanego produktu ,którego nie ma nikt inny
  • franczyza biznesu który jest na topie
  • świetna lokalizacja punktu – w przypadku usług lokalnych
  • najniższa cena na rynku – baaaardzo trudne
  • produkcja unikalnego rozwiązania
  • Blue Ocean
  • i jeszcze parę innych

Web Archive – ostatnia deska ratunku

Kiedy zaczynałem uczyć się WordPressa to najpierw powiedziałem sobie:

„To nie dla mnie” Ale ciągnęło mnie do tego. Więc zacząłem ćwiczyć. I być może wtedy nastąpił „wierzchołek głupoty”. Zobacz go na krzywej Duninga Krugera

krzywa duninga krugera w wordpressie

W moim przypadku było to zbagatelizowanie zagrożeń bezpieczeństwa. Jakiegoż szoku doznałem kiedy trzy moje strony zostały zhakowane. A ja nie robiłem backupów! Mimo, że miałem bardzo dobrą wtyczkę WordPress – Updraft Plus

W jednym przypadku udało się odtworzyć stronę z kopii bezpieczeństwa hostingodawcy. W drugim oczyszczenie strony z hakerskich skryptów kosztowało mnie 700 zł. Trzecia strona była tak zainfekowana, że nie udało się jej odtworzyć.

Na szczęście nauczyłem się obsługiwać bardzo ważne i użyteczne narzędzie – Web Archive ! Mogłem przywrócić wiele tekstów ze strony kursu rysunku w Lublinie – domin-lublin.pl

wayback machine web archive org

Jak widać na tym obrazku nie przywrócił on wszystkiego. Nie musiałem jednak pisać tekstów od nowa. A obrazki miałem zachowane w katalogu na kompie.

Teraz wiele osób poleca w takich sytuacjach Google Cache.

WordPress Ćwiczenie 2.4

Wejdź na stronę Web Archive – Wayback Machine

W polu wyszukiwania wpisz przykładowo jakąś stronę znanej gazety

np. rp.pl Pojawi się wtedy oś czasu. Każde wejście ich bota na stronę jest oznaczone kółkiem. Kiedy bot stwierdził, że przybyło mało treści wtedy koło jest nieduże. Ale gdy treści przybyło w opór koło jest dużo większe.

Zobacz, że pierwszy wpis jest z 1998 roku. Do 2011 roku update`ów jest dużo ale od 2012 następuje szalony wzrost. Jak myślisz dlaczego?

Jakie są główne algorytmy Google

Google ma setki algorytmów. Większość z nich jest tajna. Niektóre jednak nie. Więc Google je udostępnia żeby web developerzy robili strony zgodnie z zamysłem.

Naszą stronę odwiedzają boty i ją crawlują.

Co widzą boty?

Boty Googla i boty innego pochodzenia widzą stronę tak jak po lewej. Tymczasem strona zrobiona w CMS-ie WordPress wygląda tak jak ta po prawej.

Czyli widzą ciąg znaków w określonym porządku. To tak jak Maurice Denis powiedział „obraz jest tylko płaszczyzną pokrytą farbami w określonym porządku”. Google nie widzi obrazków. Widzi atrybuty „alt” żeby odczytał co na nich jest musimy mu to napisać.

WordPress -ćwiczenie 2.5

Kodu znać nie musisz. Warto jednak mieć świadomość jak to wygląda.

Wejdź proszę na ten obrazek wyżej. Powiększ go i porównaj lewą część do prawej. Zobacz które elementy powtarzają się.

odszukaj takie elementy :

  • <strong> <strong> – zobacz co to robi w strefie wizualnej
  • alt = „”
  • <a href = – sprawdź co tym jest oznaczone

Trzy najważniejsze algorytmy Google

Wychodzę z założenia, że stronę chcesz zrobić żeby się pokazać światu. Więc jest też szansa, że chcesz żeby ją ktoś zobaczył. A jeżeli chcesz coś zarobić to chcesz bardzo, bardzo …

Ale ostrożnie!

Można zrobić sobie krzywdę niewiedzą. Taktyki pozycjonowania strony rozwijały się wraz z internetem. Kiedy zajmowałem się pozycjonowaniem w 2009 roku sprawa była prosta. Pakowało się linki do byle jakich katalogów, preclowało, itd.

Google to ukrócił. W 2011 roku wprowadził Pandę. Odpowiada ona między innymi za:

  • duplikację treści – czyli upychanie tych samych tekstów na różnych podstronach albo kopiowanie treści od innych
  • zbyt duże zagęszczenie słów kluczowych – bywały strony których nie dało się czytać tak było nasrane słów kluczowych
  • słabe treści (?) – to była dla nas wielka niewiadoma co to znaczy słaba treść. Ale Google nauczył algorytm jak to wyłapywać.

Pingwin i słabe linki

Potem, bo w 2012 roku przyszła pora na linki. Pojawił się algorytm Pingwin. Przez wiele lat to pozyskiwanie linków było czynnikiem pozycjonującym numer 1. Nawet teraz jest on bardzo silny. Google jednak osiągnął co chciał. Skończyły się SWL-e czyli Systemy Wymiany Linków czy blast-y.

Algorytm Koliber

Od 2013 roku. To najbardziej zawiły i tajemniczy z tych trzech algorytmów. Nie ważne czy stronę robisz w CMS WordPress czy w innym systemie. Google szuka intencji wyszukiwania.

Dlatego z pisaniem treści jest coraz ciężej lub tak jak ja wolę na to patrzeć – wyzwanie jest większe 🚀😎📝

Piszemy! Architektura wpisu!

Po tej dawce teorii i prostych ćwiczeń dochodzimy do robienia wpisu. To znaczy kontynuujemy to co było na lekcji 1.

Dla przypomnienia piszemy na jednym z tych trzech portali :

  1. architektura-polska.pl
  2. afot.pl
  3. matura.org