Kurs WordPress Lekcja 1

Prezentowany kurs WordPress jest zupełnie unikalny. Zaczynasz go od najłatwiejszej rzeczy – dodania “wpisu”. Nie jest to pierwsza logiczna lekcja po kolei ale dzięki temu możesz zacząć od zaraz.

Instalacja WordPressa – pierwsza blokada

Wszystkie kursy WordPressa w których brałem udział zaczynały się od instalacji tego CMS-a. W każdym przypadku było to trudne.

Definicja:

CMS – Content Management System – czyli system zarządzania treścią. Czyli program który pozwala tworzyć strony WWW tak jak by to było pisanie w Wordzie.

Pierwszą trudnością było nie rozumienie pojęć. Tłoczyły się nazwy takie jak FTP, MySQL, Bazy Danych, Klient FTP, Hosting, DNS, itp. To naprawdę zniechęcało. Na jednym z kursów WordPressa na UW prowadzący w zasadzie każdemu sam zainstalował. Trwało to wieki.

Drugą trudnością dla początkującego było podjęcie decyzji o pełnym zaangażowaniu się w strony WWW. Gdy tymczasem większość z nas miała obawy czy podoła.

Własna strona, własna domena, własny hosting

Ten drugi problem polegał na finansach. Zamówienie hostingu to 200-300 zł na rok. Utrzymanie domeny to jakieś 123 zł na rok (100 + Vat)

Wielu osób nie było na to stać. Może bardziej, nie chcieli płacić za coś czego nie rozumieli.

Kurs WordPress od zupełnych podstaw

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom naszych klientów

Najgorszy i najczęściej stosowny tekst marketingowy.

Widząc to wszystko postanowiłem sam stworzyć kurs WordPressa. Moją wartością którą zyskuję jest zmierzenie się z wyjątkami jakie będą mieli uczestnicy. Wtedy sam nauczę się jeszcze więcej.

Dlatego ten kurs będzie od zalogowania się i zrobienia pierwszego wpisu.

Co zrobić żeby zacząć?

Po pierwsze musisz chcieć – taki banał na początek.

Po drugie wyślij mój adres e-mail wiadomość o tytule:

“Na ten adres nadaj mi status autora”

Poniżej wpisz czy chcesz publikować jako autor pod swoim imieniem i nazwiskiem czy pod nickiem.

Jeżeli będziesz używać pseudonimu – podaj mi go. Ja dodam Cię jako nowego użytkownika o statusie “autor”

Od tego momentu będziesz mógł się zalogować.

Strukura Kursu WordPress

Ten Kurs WordPressa podzielony jest na trzy sekcje.

  • Sekcja 1 – zapoznasz się z architekturą wpisu czy podstrony. Nauczysz się sposobu pisania do internetu. Poznasz podstawowe pojęcia. Dodasz zoptymalizowany obrazek. Nauczysz się dodawania “altów” Poznasz linkowanie wewnętrzne. Rozpoczniesz też pozycjonowanie.
  • Sekcja 2 – wybierzesz własną domenę i hosting. Postawisz pierwszą stronę na swoim hostingu. Od tej pory będzie już Panem swojej witryny. Nauczę Cię dodawania wtyczek, zmiany motywów i wielu innych cennych rzeczy.
  • Sekcja 3 – Zdobędziesz umiejętność poprawiania HTML-a czy też CSS-a. A jak nie to poznasz jedną z wybitnych wtyczek, która bardzo przyspiesza budowę stron.

Struktura pojedynczej lekcji

Pojedyncza lekcja będzie składać się z kilku modułów.

  1. Właściwa umiejętność budowania strony w WordPressie.
  2. SEO czyli pozycjonowanie – tu będę podawał praktyczne i użyteczne rozwiązania
  3. Pisanie do internetu – czyli zbiór zasad jakim powinien odpowiadać tekst żeby czytało się go dobrze
  4. User Experience – czyli co gdzie umieścić żeby odwiedzający został dłużej albo żeby kliknął w to na czym Ci zależy
  5. Marketing – czyli jak pisać żeby klient przekonał się do jakiejś akcji.

Zasady uczestnictwa w kursie

  • Kurs WordPress dla lajkoników jest całkowicie bezpłatny
  • Żeby z niego korzystać trzeba być aktywnym czyli :
  • Napisać raz w miesiącu na jednym z czterech portali przykładowy wpis – podstronę. Wpis taki musi zawierać minimum 2.500 wyrazów. (Wyrazów a nie znaków!)
  • Wpis taki będzie korygowany i poprawiany tak żebyś skorzystał jak najwięcej.
  • Kiedy dojdziesz do sekcji 2 – czyli budowy własnej strony na własnej domenie – jest prośba o zamieszczenie 10 linków (nie muszą być widoczne) – wyjaśnienie w trakcie kursu.
  • Można zrezygnować w każdym momencie bez żadnych konsekwencji. Zależy nam na tym abyś był przekonany że chcesz się szkolić

Zasady pracy + Rozpoczynamy!

Przerabiany tu kurs WordPress jest warsztatem a nie wykładem. Po jego przerobieniu masz umieć a nie wiedzieć jak się robi strony www.

Dlatego pracujemy metodą krok po kroku. Będzie on on-line a każde wejście antenowe pozostanie na grupie Fb

Naszą grupą jest “Grupa redakcyjna Stopian

Kurs WordPress Lekcja 1 Zadanie 1

Od teraz będę to nazywał KW 1.1

Zaloguj się na swojego użytkownika.

Do dyspozycji masz trzy portale :

Portal architektoniczny – Architektura Polska

Wpisz z palca taki adres :

www.architektura-polska.pl/wp-admin

Logowanie do WordPress zawsze jest przez rozszerzenie wp-admin

Kiedy wpiszesz ten adres powinno wyświetlić Ci się coś takiego:

logowanie do wordpressa
Panel logowania do WordPressa

Kiedy wpiszesz login i hasło powinieneś mieć coś takiego :

login i hasło do wordpressa

Kurs WordPress lekcja 1 dział SEO

Definicja 1

SEO – Search Engine Optimization – czyli po polsku “dział pozycjonowania. Już od pewnego czasu pojawiają się neologizmy np. seowiec – czyli specjalista od pozycjonowania

SERP – Search Engine Results Page – czyli po naszemu – strona z wynikami wyszukiwania. Bo możesz się spotkać z tekstem slangowym “seowców” : strona dostała kopa w serpach. Czyli pozycjonuje się lepiej.

Przećwiczmy to sobie

Wpisz w wyszukiwarkę takie słowo kluczowe : Wakacyjny kurs rysunku.

Dla tej frazy SERP w mojej geolokalizacji jest taki :

SERP SEO Title Metadescription

Kilka ważnych wyjaśnień :

Tytuł SEO – ma wpływ na pozycjonowanie. Tu powinno pojawić się słowo kluczowe (keyword) które ustawione jest jako główne dla tej podstrony. Na to słowo chcemy rankować. Rankować – znaczy być wysoko w rankingu.

Adres URL – nie ma wpływu na SEO. Ale tu bywają spory bo kiedyś miało. Dla UX użytkownika adres URL powinien być przyjazny. Przyjazny oznacza, że widać gdzie użytkownik jest.

Wtyczka Keywor Surfer – bardzo przyjazne narzędzie. Pozwala szybko zorientować się jaki mamy ruch na naszej stronie. Widać też jaki ruch ma nasza konkurencja. Keyword Surfer to plugin (wtyczka) do przeglądarki Chrome.

Metadescription – Opis meta. Nie wpływa bezpośrednio na pozycjonowanie. Pośrednio już tak. Warto zawrzeć również tutaj słowo kluczowe. Jest to sygnał dla algorytmów Google, że na tę frazę ma nas indeksować.

Metadescription ma znaczenie w marketingu. Tym co tu wpiszemy możemy zachęcić użytkownika do wejścia na stronę. Jeżeli tego nie zrobimy Google wytnie przypadkowy kawałek tekstu.

Short tail vs. Long tail SEO ciąg dalszy.

Przewidując jakikolwiek wpis lub stronę od razu myślisz o słowie kluczowym! Weźmy taki przykład :

Wpisujemy w wyszukiwarkę słowo “nauka” i dostajemy coś takiego :

short tail

Short taile, krótkie ogony są trudne w pozycjonowaniu. Są też zbyt rozległe. Szczególnie kiedy chodziło nam o “naukę rysunku” Zobaczmy jak to wygląda dla takiej frazy.

Fraza nauka rysunku jest już dość szczegółowa. Cóż nam jednak po niej kiedy usługę świadczymy we Wrocławiu. W SERP-ach mamy wyniki z innych miast. Jeżeli zmienimy to na long-tail “nauka rysunku we wrocławiu” czy też “nauka rysunku wrocław” to sytuacja zmienia się diametralnie.

long tail

Tak więc szkoła rysunku z Wrocławia z pierwszego miejsca może być to co chcemy wyszukać.

a teraz taki mały dodatek :

Najlepsza nauka rysunku we Wrocławiu – to się nazywa link zewnętrzny. Taki link to skarb. To co nam się wyświetla to “anchor text” a pod spodem jest zakotwiczony (anchor = kotwica z ang.) adres URL strony.

Robimy pierwszy wpis

Zostawiamy na razie SEO bo to przecież jest Kurs WordPress. Choć nie tak do końca. Nie można oddzielić Kursu WordPress od kursu SEO. To powinno być równolegle.

Po zalogowaniu się na WordPressa pojawi Ci się Kokpit (Dashboard) Poniżej masz grafikę z podstawowymi oznaczeniami.

Przejdź do Kurs WordPress Lekcja 2